Zdrowe żywienie – metoda małych kroków

Zdrowe żywienie wielu osobom kojarzy się z jedzeniem owoców, warzyw, gotowanego mięsa, ziaren, ciemnego pieczywa. Nie są to produkty popularne wśród dzieci – zdecydowanie chętniej sięgają po słodycze, chipsy, słodzone napoje. Niestety, na dłuższą metę produkty te mogą być prowadzić do otyłości oraz rozwoju wielu chorób (np. cukrzyca, choroby serca).

Wprowadzając radykalne zmiany i usuwając z menu wszystkie ulubione produkty naszych dzieci na pewno nie przekonamy ich do zdrowego jedzenia a możemy osiągnąć zupełnie odwrotny efekt – dziecko na złość będzie sięgać po niezdrowe jedzenie (w końcu zakazany owoc smakuje najlepiej). Aby tego uniknąć możemy wprowadzać zmiany stopniowo, stosując metodę małych kroków: po kolei wypracowujemy nowe nawyki. Posługując się przykładem: w pierwszym tygodniu zamiast słodyczy dajemy dziecku owoc do szkoły – niekoniecznie codziennie, ale np. 2-3 razy w tygodniu. W następnym tygodniu możemy dać owoc jeden dzień więcej lub zamiast słodzonych płatków śniadaniowych zrobić owsiankę z owocami. Ważne jest, aby zmiany nie były źle odbierane, a dziecko wiedziało dlaczego dostaje jabłko zamiast drożdżówki.

Poniżej kilka przykładów, jak możemy zacząć wdrażać zmiany:

  1. Zamiast batonika, rogalika dziecko dostaje jabłko, banana na drugie śniadanie
  2. Na śniadanie przygotowujemy owsiankę z mlekiem i rodzynkami, owocami suszonymi lub ulubionym owocem dziecka
  3. Kolorowe napoje można zastąpić świeżo wyciskanymi owocami, koktajlami, które mają o wiele mniej cukru a dodatkowo są bogate w witaminy
  4. Zamiast kupowanych jogurtów owocowych z dużą ilością cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego, można kupić jogurt naturalny i dodać do niego świeże, sezonowe owoce
  5. Zamienić biały makaron, ryż na pełnoziarnisty, który będzie bardziej wartościowym źródłem witamin i minerałów.